Thursday 19 May 2011

~35 weeks & 5 days~

Pejam celik,pejam celik dh dkt 36 weeks dh..4 weeks to go :)
Sgt cepat kn..huhu..excited sgt plus nebesss..maklum la 1st time experience..
Dh rasa x larat nk berjalan bnyk2 sgt..lenguh2 kaki..baby semakin aktif dlm perOt..hehe
Nak tdo pun x selesa..kejap pusing kiri,kejap pusing kanan..tp sy x kisah..sbb ni la pengalaman paling berharga dlm hidup..then,dpt rasa cmna umi sy rasa masa mengandungkan sy dulu..so,remember..jasa ibu sgt2 berharga dan xkn dpt kita balas dgn wang ringgit or harta benda..

~I LOVE MY UMI N ABAH SO MUCH~



~35 weeks~


Berat bayi anda sekarang 5.25 paun / 2.4 kilogram dan panjangnya ialah lebih kurang 18 inci / 45 sentimeter dari kepala ke jari kaki. Anda mungkin dapat melihat siku, kaki atau kepalanya menonjol dari perut anda apabila dia mengeliat dan bergeliang-geliut. Tidak lama lagi, apabila dinding uterus dan abdomen anda meregang sampai menjadi nipis dan membenarkan lebih banyak cahaya masuk, bayi anda akan mula mengaturkan aktiviti-aktiviti hariannya secara berkitaran.

Minggu ini si manja kecil sudah menunjukkan kuku-kuku jari dan mempunyai sepasang buah pinggang yang terbentuk sempurna. Heparnya sudah boleh memproses beberapa keluaran buangan.

Cecair amnion semakin mengurang dan bayi lebih memenuhi ruang dalam uterus, yang telahpun berkembang seribu ganda saiz asalnya. Anda mungkin telah menambahkan berat badan anda antara 25 ke 30 paun / 11 ke 13.6 kilogram dan penambahan ini sampai memuncak pada minggu ini. Pusat anda pun sudah menjadi besar dan terbonjol keluar. Anda mungkin terasa agak sesak nafas sebab bahagian atas uterus anda telah naik dan mencecah tulang rusuk anda. Cuba ambil posisi merangkak atas tangan dan lutut jika mahu menarik nafas dalam. Walaupun tekanan ke atas pundi kencing anda menyebabkan anda kerap ke bilik air, jangan kurangkan minum air - bayi anda memerlukan banyak cecair. Tapi adalah baik jika anda mengurangkan minuman berjenis diuretik seperti teh dan kopi, sebab ia akan membuat anda kencing dengan lebih kerap.

~info from babycenter.com~



2 comments: